• 01 spektrum_raumfarbe-1024px
  • 02 Sam-Studio-web
  • 03 EXPO__508_photo-c-Daniele-Madia
  • 03_Sam-Auinger_g-web

MOOD & COHERENCE – Sam Auinger

“It’s about atmosphere and coherence”  Sam Auinger

The internationally renowned Austrian sound artist, Sam Auinger, was invited to complete the visitor experience of the pavilion on the auditory level. Sam Auinger on the auditive design of the pavilion:
As a structural frame of a vegetal body, the pavilion has a living character. For this to be tangible, it makes sense for the auditive design to align with the realities and necessities of the pavilion, as well as its topic and presentation, in order to create a holistic experience!
Auditive design focuses its attention on the perceptibility of space… how we experience space, through listening. Our sense of space lies in our sense of hearing. This substantially shapes the atmospheric element of our sensory perception of built spaces.

Conceptually, the auditive design for the Austrian Pavilion is divided in two areas:
1. raumfarbe [spatial color] ‘BREATHE AUSTRIA’
This work emerges in the interplay of the pavilion’s architectural form and materiality, and all of the natural, technical and media sound events taking place inside. After a careful analysis of the particular circumstances, the aim was to compose a spatial color, or auditory hue – to design an atmosphere that would animate visitors to move through the space with an attitude of curiosity, consideration and attention.
It consists of a harmonically rich mixture of naturally-produced sounds (8 different tracks of bowed electric upright bass played by Hannes Strobl) and algorithmically generated electronic sounds (using a reactor patch). What results is a composite sound that is simultaneously static and dynamic, and whose auditory impression remains consistent. The sonic material was recorded on site by Sam Auinger and Hannes Strobl and mixed according to existing conditions in the space.
2. Choreography of sprayed mist in conjunction with the ventilator system
(implementation:  transsolar / Martin Engelhardt, Wolfgang Kessling; raintime / Alfred Janousek)
“On the design level, it was about giving the listening space a geography as well as a time structure. The technical systems necessary for life support of the forest, such as the circular mist machines, produce visible and audible movement in the space. Their intensity depends on respective environmental conditions such as temperature and humidity. ”
“To connect the pavilion’s architecture with its living interior, the spatial color and misting / ventilation systems had to sonically relate to each other. (The spatial color BREATHE AUSTRIA could only be developed and attuned with regard to these functional noise emissions and their sonority.)
Generally, the spatial color supports the architectural idea in its entire manifestation, the choreography of perceptible, audible, and visual technical infrastructure in the forest. It underlines the pavilion’s hybrid character and refers to the vitality and performed nature of its internal landscape.
With a calm complexity, an auditive design that is always considering the overall situation aims to support an atmosphere of experience and discovery, and to reward individual curiosity, attention, and mindfulness for the site and its happenings.”

“es geht um stimmung und stimmigkeit!” Sam Auinger

Mit Sam Auinger wurde ein international renommierter österreichischer Klangkünstler gefunden, der das Besucher – Erlebnis im Pavillon auf auditiver Ebene komplettiert. Sam Auinger zum auditiven Design des Pavillons:
um den lebendigen charakter des pavillons als baulichen rahmen um einen vegetationskoerper erfahrbar zu machen, ist es sinnvoll die auditive gestaltung nach den gegebenheiten und notwendigkeiten des pavillons und seiner thematik/inszenierung auszurichten, um ein ganzheitliches erlebnis zu erzeugen!
auditives design hat im zentrum seiner aufmerksamkeit die erlebbarkeit von raum… wie wir raum (hoerend) erleben. im hoersinn liegt der raumsinn. es gestaltet wesentlich das atmosphaerische element des gebauten raums in seiner sinnlichen wahrnehmung.

die auditive gestaltung für den oesterreichischen pavillon unterteilt sich konzeptuell in 2 bereiche:
1. raumfarbe ‘BREATHE AUSTRIA’
“sie entsteht im wirkungszusammenhang von form und materialitaet der pavillon architektur und aller darin stattfindenden natuerlichen, technischen und medialen klangereignisse.
nach genauer analyse dieser gegebenheiten galt es eine auditive raumfarbe zu komponieren, eine atmosphaere zu gestalten, die die besucherinnen zu einem sich mit neugier, bedacht und aufmerksamkeit im raum bewegenden verhalten animiert. es handelt sich dabei um ein obertonreiches klanggemisch aus natuerlich erzeugten klaengen (8 verschieden gestrichene e-kontrabass spuren gespielt von hannes strobl) und algorithmisch erzeugten elektronischen klaengen (reaktor patch). es entsteht ein zugleich statischer wie dynamischer klang der in seiner auditiven anmutung gleich bleibt.
dieses klangmaterial wurde vor ort von sam auinger und hannes strobl aufgenommen und auf die konkreten gegebenheiten im raum gemischt.”
2. choreografie der spruehnebelkreise in verbindung mit dem ventilatorsystem

(ausfuehrung: transsolar / martin engelhardt, wolfgang kessling; raintime/ alfred janousek)
“auf dieser designebene ging es darum dem hoerraum sowohl eine geografie wie eine zeitstruktur zu geben. die notwendigen technischen systeme zur lebenserhaltung des waldes wie bodennebelkreise produzieren sichtbare und hoerbare bewegung im raum. ihre intensitaet richtet sich nach den jeweiligen umweltbedingungen, wie temperatur und luftfeuchtigkeit.”
“um die pavillon – architektur mit seinem lebendigen innenraum zu verbinden mussten sich ‘raumfarbe’ und spruehnebel- / ventilatorenkreise im sinne ihrer klanglichkeit aufeinander beziehen.” (die raumfarbe BREATHE AUSTRIA konnte nur mit beruecksichtigung der funktionalen schallemissionen und deren klanglichkeit entwickelt und abgestimmt werden.)
“generell unterstuetzt die raumfarbe die gebaute idee in ihrer gesamten erscheinung, die choreografie der spuer-, hoer- und sichtbaren technischen infrastruktur im wald, unterstreicht die hybriditaet des pavillons und verweist auf die lebendigkeit und performance der innenliegenden landschaft. eine immer an das gesamte denkende auditive gestaltung will mit einer unaufgeregten komplexitaet eine atmosphaere des erlebens und kennenlernens unterstuetzen und persoenliche neugierde, aufmerk- und achtsamkeit fuer den ort und sein geschehen belohnen.”

credits:
auditive design: sam auinger
Office Auinger: Sam Auinger und Wolfgang Galler GbR, Berlin
raumfarbe  BREATHE AUSTRIA: tamtam (sam auinger, hannes strobl)
Galler Music Publishing Berlin
audio technical support: Roland Babl, Gerd Thaller
bablTech, Linz
fan system and spray circuits:
transsolar (Martin Engelhardt, Wolfgang Kessling)
raintime (Alfred Janousek)

further information:
bueroauinger.de
tamtam.berlin
transsolar.com
raintime.at

photo credits: Buero Auinger, Daniele Madia